Maigrets första fall

Om du inte tidigare lärt känna Georges Simenon´s Maigret, så ger ”Maigrets första fall” dig en förstklassig möjlighet till det. Av de 75 deckare om kommissarie Maigret som Simenon skrev räknas denna som en av de bästa.

Detta är inte första boken Simenon skrev om Maigret, men berättelsen utspelar sig innan Maigret får sin senare bekanta titel ”kommissarie”. Här möter vi en yngre Maigret som kriminalassistent vid polisstationen i Saint-Georges-kvarteret i Paris, vid Rue de La Rochefoucauld. Det är den 15 april 1913. Klockan är halv två på natten när Justin Minard, flöjtist i Lamoureuxorkestern kommer in på polisstationen sedan han hört någon ropa på hjälp. Detta inleder utredningen som blir Maigrets första fall. Boken gavs ut 1949 med titeln ”La première enquête de Maigret” och den svenska översättningen, av Gunnel Vallquist, publicerades 1952.

Själv tycker jag väldigt mycket om boken. Det känns som att jag förflyttas till Simenons beskrivna Paris och jag gläds av varje kapitel, boken igenom. Något som jag upplever kännetecknar Georges Simenons författarskap, är med den lätthet som jag som läsare dras in i de miljöer som skildras och att författaren med beskrivningar på några få ord och i dialogerna finkänsligt levandegör karaktärerna.

Även om biblioteket inte kan vara behjälplig med tv-serier, kan som tips nämnas att det finns relativt nyinspelade tv-filmer med kommissarie Maigret gestaltad av skådespelaren Rowan Atkinson, bland annat känd för filmerna om Mr. Bean och Johnny English.

Målgrupp:

Taggar:

Tipsat av: Cristian Hörnicke den 8 augusti 2018